Pac-Man

Med en lang vintersæson forude og alt for lang tid til, at vi skal ud i det fri igen, gælder det om finde nogle sjove måder at træne indendørs på.

pacmanJeg har fx svømmet Pac-Man i dag … og det var sjovt. Det er det nu altid, for Pac-Man ER sjovt, selvom Pac-Man måske ikke er noget, der normalt forbindes med svømning. Men jo, Pac-Man kan svømmes og det er rigtig god træning, især når du træner med svømmere, der er hurtigere eller langsommere end dig.

Til Pac-Man har du brug for:
1. Et synligt ur eller en på kanten med et (stop)ur
2. God plads i bassinet

Pac-Man for 2 er særlig herligt hvis I har en bane for jer selv, hvor I kan svømme i hver sin side af banen. Med lidt regnefærdigheder og rutine kan Pac-Man også svømmes på et hold, der træner sammen, men så skal I have mindst to baner at træne på, så dem der æder, og dem der prøver at undgå at blive ædt, svømmer på hver sin bane.

Har I hverken ur eller træner med stopur så aftal, hvor mange meters forspring den, der risikerer at blive ædt, skal have, for at Pac-Man bliver sjovt og tilpas krævende for begge. Alles mål er at slå først ind, og fair play er sjovest (-;

Pac-Man kan svømmes på mange måder. Uanset hvad I finder på at svømme, er det sjovest, hvis I kender hinandens tider og udfordrer hinanden på en retfærdig (og helst krævende!) måde. Det lyder simpelt, men det er s-j-o-v-t! Her er et par forslag:

Sprint-Pac-Man:
Dette forslag til Sprint-Pac-Man er beregnet ud fra, at du kan svømme 50 meter sprint/max på 40 sekunder, din svømmemakker tager 50 sekunder om det. Har I andre tider, regner I selvfølgelig bare om, men den hurtigste svømmer er den, der æder (= indhenter), den langsomste den, der skal undgå at blive ædt (= blive indhentet):

8 x 50 m, 1 max, 1 løs.
Starttid: 2.30 pr 100 meter, dvs. at I maxer en 50-meter, tjekker tiden – og hvem der kom først!! – og bader/svømmer løst den næste 50 meter.

Og her kommer så Pac-Man-reglen: Hvis din svømmemakker starter på 00, starter du på 10, dvs. 10 sekunder efter. DIT mål er selvfølgelig at indhente – din svømmemakkers at undgå at blive indhentet. Hvem slår først ind?

Udholdenheds-Pac-Man:
3 x 400 meter, progressivt 1-3
Hvis du plejer at svømme 20 sekunder langsommere end din svømmemakker på en 400 meter, starter din makker 20 sekunder efter dig. I har selvfølgelig samme mål: At slå først ind 2 eller 3 gange. 3 x 400 progressivt (dvs. med faldende tid), kræver altid god disponering af kræfterne. Svømmer du progressivt OG Pac-Man gælder det ikke kun om at komme først på den første 400-meter, det gælder om at disponere, så du kommer først HVER gang! Juster evt. tidsforskellen undervejs, I skal jo helst have samme ansigtsfarve bagefter 😉

350/400
Du kan svømme 350 meter på 5.50, din svømmemakker kan svømme 400 meter på 5.50. I starter samtidig, og så gælder det selvfølgelig om, at du når at svømme 350 meter, før du bliver indhentet. Denne Pac-Man er bedst på kortbane og kræver lidt regneri, før I finder den rigtige distance. Måske er 300/350 det rigtige for jer eller 750/800, det afhænger af, hvornår din svømmemakker burde have indhentet dig 50 meter. Træner I på langbane kan I evt. starte i hver sin ende.

Forfølgelses-svøm
Svømmer du og din svømmemakker lige hurtigt, er det ret let at svømme om kap på nærmest enhver distance. For at få lidt variaion i jeres konkurrence ( – og undgå at skulle diskutere, hvem der skal ligge forrest!), så prøv forfølgelsessvøm: I starter samtidig i hver sin ende af bassinet – og så gælder det om at indhente den anden.

Svøm godt!

Håndplader
Ud i det fri i 2012
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig bedre oplevelser på hjemmesiden. Mere information

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Klik "Accepter" på banneret herunder, hvis du synes, det er OK. Accepterer du ikke cookies, vil der være ting på SwimOut.k, der måske ikke bliver vist rigtigt eller slet ikke bliver vist.

Luk vindue