Ringkøbing OW 2012

Blæsevejr i Nørre LyngvigDet blæser, ude vest på. Ikke bare hyggelig sommerblæst som i København. I Vestjylland b-l-æ-s-e-r det. Året rundt. Min eneste svømmeerfaring i Vesterhavet er et forsøg på at svømme ved Vejers strand nord for Esbjerg, hvor blæst og 1½ meter høje bølger egnede sig bedre til bodysurfing end til svømning. Så … da jeg faldt over Ringkøbing Svømmeklubs åbent vand-arrangement, sendte eventyrlyst efter nye, vilde vande mig straks til tasterne. Min mand var tilmeldt Nordsjællands Blå bånd den 11. august, så jeg havde ingen følgebåds-kaptajn. Hans Gade Holm, OW-arrangør og formand for Ringkøbing Svømmeklub, var meget hjælpsom: Han lovede at finde en følgekajak og så var jeg solgt … og tilmeldt.

Der er langt fra Hellerup til Ringkøbing og et godt stykke vej fra start i Lyngvig Havn til mål i Ringkøbing. Heldigvis ville Eva, min 21-årige kørekortindehavende datter, gerne med til Ringkøbing, så vi drog mod vest to dage før den lange svømmetur. Både for at se lidt af en del af Danmark, jeg ikke besøgt siden jeg var 4 år, og for at få lejlighed til at svømme en prøvetur med min kajak-kaptajn.

Prøvetur med følgekajak

Det blev en rigtig god prøvetur med kajak-fører David Garcia i Von Å ud for Ringkøbing Ro- og kajakklub. Jeg svømmede og David padlede. Op ad åen og ned ad åen, forbi en højrøstet mågekoloni og videre ud til et kig over fjorden. Eksotisk nok, såmænd, med en mågekoloni, men det lave å-vand smagte altså af måge-l… Bvadr. Til slut lærte David mig nogle kajak-sikkerhedstricks og så var vi klar. En rigtig god start, der ikke kunne andet end at få mig til at glæde mig endnu mere til det blev lørdag.

Fredag fik Eva og jeg kigget lidt på den fantastiske natur mellem Ringkøbing Fjord og Vesterhavet. Og det blæste altså. Ret meget. Også da vi gik i seng fredag aften. Kun 7 gange om året er der vindstille ved Ringkøbing Fjord, så måske var et lille mirakel kommet forbi ud på morgenen, hvem ved, for da vi stod i Lyngvig Havn lørdag den 11. august kl 7.45, kunne vi kigge ud på en fuldstændig blank fjord.

Vi var cirka 20 tilmeldte, heraf to holdkapper, med 3-4 unge mennesker, der skiftedes til at svømme. At svømme over Ringkøbing Fjord må være lidt af en stroppetur i vestjysk blæsevejr, men himlen var blå og fjorden var blank og lå bare der og så indbydende ud. Med sol og havblik i sigte var der højt humør over hele linjen, imens våddragter og badehætter og svømmebriller og Safety Devices med gps’er indeni blev gjort klar. Vi blev briefet og instrueret i at holde os tæt på vores følgekajak og at svømme med Safety Devicen, med gps i, spændt rundt om maven hele vejen.

Ringkøbing fjord 2012, afgang fra Nr. LyngvigFølgebåde/kajakker lå klar i vandet, da vi blev sendt af sted lidt over otte. David var let at få øje på i sin gule (ka)jakke, og så gled vi. Ud af Lyngvig Havn. Ud på fjorden. Jeg svømmede og David padlede i præcis så meget slow-motion, at hans kajak hele tiden lå lige skråt til venstre for mig. David navigerede snorlige mod mål, jeg skulle bare følge med. At svømme med lynkig i det fri er efterhånden så indgroet, at jeg ikke kunne lade være med at kigge frem og op, selvom det slet ikke var nødvendigt. Så meget, at David bagefter spurgte, om det virkelig er rigtigt at kigge fremad, når man svømmer crawl!

Ringkøbing Open Water handler ikke om at komme først, men om at svømme den 8.3 km lange tur fra Lyngvig Havn mod vest til Ringkøbing Havn mod øst. Fravær af konkurrence og fokus på oplevelsen var nok medvirkende til, at min tur over Ringkøbing Fjord er en af de allerbedste ture, jeg nogensinde har svømmet i det fri. Vi gled bare af sted: David i kajakken og mig i vandet. I en ro, en stilhed, der kun blev brudt af de naturens egne lyde, de monotone lyde af crawl og Davids stille padlen. Det var en fan-tas-tisk oplevelse at svømme med en kajak, så trygt, sikkert og let.

Jeg havde forsyninger med om bord på kajakken, så hver halve time stoppede jeg for at drikke fortyndet juice, hver anden gang suppleret med en pose gel (yurk!). Jeg havde også klaret turen med mindre påfyldning, men det var dejligt med små pauser, da de gav mulighed for at nyde udsigten – det er jo ikke ret tit man ligger i vandet fire kilometer fra kysten!

I Ringkøbing Sejlklub var der varmt bad, mad til deltagerne og mere højt humør. Pressen var der også, både den skrevne og den med billeder:

TV2 Midt-Vest
Ugeavisen Ringkøbing (forsiden + side 6)
Dagbladet Ringkøbing Skjern kan du møde kajakfører David
Dagbladet Ringkøbing Skjern, foromtale (ikke længere tilgængelig)

At kajakke så langsomt, at en svømmer kan følge med, må være en lille smule kedeligt. Heldigvis kedede David sig ikke mere, end at vi har en aftale om at svømme-kajakke Ringkøbing Open Water 2013 sammen.

Tusind tak til Ringkøbing SvømmeklubRingkøbing Ro- og kajakklub og Ringkøbing Sejlklub fordi I gjorde denne fantastiske tur mulig. Men mindst lige så stor TAK til Eva for at være chauffør og selskab i det vestjyske og til David Garcia for at padle med.

Vi ses i 2013, Ringkøbing open water og David, jeg glæder mig allerede!