Brystet frem-ned. Igen.

Jeg har skrevet det før, men en re-minder om en eminent crawl-teknik-øvelse skader ikke. Find den her: Brystet frem-ned

Brystet frem-ned-øvelsen er særlig herlig lige nu, hvor (næsten) alle har flyttet svømningen indendørs og skal have coremuskler og balance på plads igen uden en våddragt til at holde på det hele. Brystet frem-ned er en rigtig god øvelse for alle, både rutinerede og ikke-så-rutinerede, men måske allermest for alle jer med løbefødder og tunge underkroppe, dvs. mange muskler og ikke så meget fedt på underkroppen (fedt flyder bedre end muskler).

At tænke/presse den øverste del af brystkassen frem-ned, lige når hånden sættes i vandet foran hovedet, har positiv indflydelse på flere områder: Bedre kropsposition, bedre rotation i skulderen, længere armtag, højere hofteposition, bedre stræk i kroppen og generelt en bedre kropsbalance. Husk i øvrigt at holde hovedet helt stille, både i brystet frem-ned øvelsen og når du “bare” svømmer crawl. Hovedet må kun skifte position i forbindelse med vejrtrækning, resten af tiden skal hovedet holdes helt i ro.

Balance og kropsposition er de allervigtigste crawl-parametre og måske de sværeste at lære. For at styrke balance og kropsposition er brystet frem-ned en rigtig, rigtig god øvelse. Så lav den, øv den på mange, mange meter. Hold fast i den, også når du sætter farten op – og glem for en periode alt om detaljer om hvor hænderne sættes i.

Har du lært crawl som voksen og undrer dig over, at dit tempo ikke står mål med din styrke, kondition og indsats (= du er stærk, i god form, men bliver udmattet af at svømme crawl, men kommer ikke særlig hurtigt frem), er det sikkert kropsposition og balance, det er galt med. Det er ret let at ændre på, hvad hænderne laver, for dem kan man se en stor del af tiden. Det er sværere, men meget, meget vigtigere, at få kroppen i en så balanceret position, at de store rygmuskler kan inddrages i at sætte kraft på crawltaget.

Brystet frem-ned

At fastholde en teknik-forandring tager tid. Hvis en øvelse eller en teknisk forandring gør en positiv forskel, så bliv ved med at øve dig. Det kan let tage otte uger eller mere, før ændret teknik sidder helt fast. Så øv dig. Hold fast i den forandring, du ønsker dig. Bliv ved med at koncentrere dig om den. Husk at pauser er nødvendige for at fastholde koncentration på teknikken. Hvis du er en af dem, der ligger og tærsker baner og mest tænke på at nå et et-eller-andet- antal baner indenfor et bestemt tidsrum, så slip dette fokus, i det mindste i en periode, og giv din crawl-teknik en change for at blive bedre.

Mere om brystet frem-ned her: Brystet frem-ned

Vejrtrækning. Igen.
Sæson 2013: Tak for i år
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig bedre oplevelser på hjemmesiden. Mere information

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Klik "Accepter" på banneret herunder, hvis du synes, det er OK. Accepterer du ikke cookies, vil der være ting på SwimOut.k, der måske ikke bliver vist rigtigt eller slet ikke bliver vist.

Luk vindue