Svøm crawl

I naturen kan man svømme præcis som man vil: Brystsvømning, rygsvømning, hundesvømning, baglæns … men de fleste, der svømmer længere end ud for enden af badebroen, svømmer crawl.

Mange voksne danskere kan kun svømme brystsvømning – hvis de da overhovedet har været så heldige at lære at svømme. Det er lidt synd, for det er både mere behageligt, mere effektivt og mindre belastende for leddene at svømme crawl end at svømme bryst. Det er lidt lettere at lære at svømme crawl som barn end som voksen, men fortvivl ikke, hvis du ikke fik det lært. Crawl kan sagtens læres af voksne, men det kræver tid, kræfter, tålmodighed – og kvalificeret instruktion under fredelige forhold. Så selvom mange synes, crawl er bedst i naturen, læres crawl bedst indendørs.

Gentofte Svømmeklub: Sponsorstævne 2010 i Kildeskovshallen

Uanset om du kan svømme lidt, meget eller intet crawl, giver et svømmehold, der passer til dit niveau, den bedste træning. De fleste svømmeklubber har hold for mennesker i alle aldre, mange klubber har crawl- eller trihold til voksne. Spørg din lokale svømmeklub, hvad de kan tilbyde. Crawlundervisning findes også i triathlon-klubber og via motionscentre. Kan du ikke finde et hold, der passer til dig, kan en god, privat svømmetræner gøre rigtig meget godt ved din crawlteknik. Hvis du kan få nogen til at filme dig, når du svømmer, forstår du meget bedre, hvad træneren mener, når han/hun forsøger at få dig til at gøre noget anderledes.

Selv med en god træner på kanten er der ingen vej uden om at øve sig. Svømning er en helkropssport, der involverer mange og store muskelgrupper, der skal lære at fungere, mens du ligger i en vandret position i vand. Det tager tid at lære at koordinere bevægelserne i de forskellige dele af kroppen, at lære at trække vejret, når ansigtet er under vand det meste af tiden og samtidig lære de muskler, der ikke bruges til at komme fremad under svømning (kæbe, ansigt, bryst etc.), at slappe af, imens de andre muskler arbejder. Så øv dig. Rigtig meget. Jo mere du ligger i vandet, jo mere vænner din krop sig til det at bevæge sig i vand, jo bedre bliver du til at styre din krop i en vandret position og jo bedre bliver du til at holde balancen. Svøm. Svøm. Svøm!

Der er mange ting at være opmærksom på, når du skal lære eller blive bedre til at svømme crawl. For nystartede svømmere er vejrtrækningen noget af det vigtigste at få styr på. Dernæst kan du have gavn af at tænke dig afslappet, rolig og lang, når du svømmer. Med tænke dig afslappet, rolig og lang mener jeg:
– stræk dine arme langt frem, før du begynder at trække
– før dine arme helt igennem i trækket, dvs. træk helt ned til låret, før du afslutter taget
– stræk din krop, så den ligger afslappet, strakt og roligt, når du svømmer

Stort og småt her på SwimOut.dk om at svømme crawl indendørs:

Vejrtrækning:

Vejrtrækning. Igen. (2013)

Til den forkerte side (2011)

Vejrtrækning (2012)

 

Kropsposition/core:

Brystet frem-ned. Igen (2013)

Svøm ind (2012)

Svøm baglæns (2012)

Glad af crawl (2012)

Flydeevne (2011)

Brystet frem-ned (2011)

 

Crawlben:

Flere crawlben (2013)

Svømmefødder naturel (2013)

Svømmefødder, kunstige (2013)

Crawlben (2011)

Garnes psyko-ben (2011)

 

Lidt af hvert:

Crawl-videoer (2014)

Pool-syndrom (2014)

Udendørs crawl inde? (2014)

Dryland (2013)

Slip våddragten (2012)

Bassin-færdselsregler (2012)

Pac-Man (2011)

Tæl tag (2011)

Crawl: Se og lær (2011)

Håndplader (2011)

 

Svøm godt derinde!
Opdateret 9. oktober 2014

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig bedre oplevelser på hjemmesiden. Mere information

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Klik "Accepter" på banneret herunder, hvis du synes, det er OK. Accepterer du ikke cookies, vil der være ting på SwimOut.k, der måske ikke bliver vist rigtigt eller slet ikke bliver vist.

Luk vindue