Vejrtrækning

Hvis du gerne vil kunne svømme langt, er det alfa og omega, at du har styr på din vejrtrækning. Det burde være det letteste i verden at trække vejret, men det er det faktisk ikke, i hvert fald ikke når man skal lære at svømme crawl.

Vores hjerne fungerer ikke uden ilt, så sikring af kontinuert tilførsel af ilt står ret højt på hjernens prioriteringsliste. For at være på den sikre side giver hjernen automatisk signal til vejrtrækning længe før, iltindholdet i blodet når et kritisk lavt niveau. Det betyder, at hvis vi af en eller anden grund ikke kan trække vejret, så går der ikke mange sekunder, før hjernen sætter alle sejl til for at få genetableret ilttilførslen. Det er faktisk ret praktisk, at vores vejrtrækningsrefleks ikke venter med at gå i gang til lige før, vi dratter om, for så kan vi selv nå at gøre noget, hvis vores luftveje pludselig blokeres.

Heldigvis er det ikke automatik det hele, vi kan, til en vis grad, kontrollere vores vejrtrækning. Du behøver faktisk bare tænke på at trække vejret, så påvirker du rytmen og dybden i din vejrtrækning. Det med bevidst at kunne påvirke hjernens automatiske vejrtrækningsrefleks er meget, meget praktisk i svømning.

Mange voksne, der ikke har gået til babysvømning, har en hjerne der slet ikke bryder sig om, at de dykker ansigtet ned i vand: Neeejjjj, blev der sagt, du kan ikke trække vejret i vand, se at få det hoved op igen. Heldigvis kan vi bruge viljen til at holde hovedet under vand et lille stykke tid ad gangen. Jo flere gange, du putter dit ansigt i vand og overlever, jo bedre forstår din hjerne, at det er OK at have ansigtet under vand. Det, du skal have lært din hjerne er, at når du har ansigtet under vand, så er det din vilje, ikke dine reflekser, der bestemmer, hvornår du trækker vejret. Jo mere du øver dig, jo hurtigere lærer din hjerne, at der er styr på det, og at den godt kan slappe af med at sende alle de vejrtrækningsimpulser ud i din krop.

Er din vejrtrækningsrefleks så stærk, når du har ansigtet i vandet, at det forstyrrer din svømning, kan du i en periode lave denne øvelse, gerne hver dag: Fyld vand i et fad eller en håndvask og stik ansigtet derned. Løft ansigtet ud af vandet, træk vejret ind uden at spænde i kæbe og mund, put ansigtet tilbage i vandet igen og pust ud. Når du har lært det, drejer du ansigtet ud af vandet i stedet for at løfte det. Drej præcis så meget, at dit ene øje og halvdelen af din mund er over vandet, og dit andet øje og den anden halvdel af din mund er under vandet. Træk vejret ind gennem munden, hurtigt og roligt, også selvom du får vand i munden. Drej ansigtet tilbage i vandet og pust ud gennem mund og næse. Læg mærke til, hvordan vandet i din mund ryger med ud, når du puster ud. Fortsæt i en jævn rytme, tæt på den rytme, du gerne vil kunne bruge i crawl.

Har du stærke aversioner mod at få vand i munden, når du svømmer, kan du starte med denne øvelse, fx. når du står under bruseren: Fyld munden med vand. Slap præcis så meget af i kæben, at din mund står åben, men der stadig er vand i din undermund. Træk nu vejret roligt gennem munden, selvom din undermund er fuld af vand.

Har du helt styr på at trække vejret med vand i munden, når du svømmer, er det vigtigste, at du ikke løfter hovedet for at trække vejret. Din nakke skal så vidt muligt være en neutral position hele tiden og kun rotere omkring rygsøjlen, ikke bøje rygsøjlen. Dvs. at din rygsøjle hele tiden bør være nogenlunde ret, også i nakken. Kig mere ned end frem, når du svømmer. Forestil dig, at du har et kosteskaft siddende fra issen og ned gennem din brystkasse, så du ikke kan bøje nakken, men godt dreje hovedet for at trække vejret. Du behøver ikke dreje hele ansigtet ud af vandet, når du trækker vejret, faktisk bør du stræbe efter kun at dreje halvdelen af ansigtet fri af vandet: Et brilleglas under vandet, et brilleglas over.

Hvis du løfter hovedet for at trække vejret, mens du svømmer crawl, risikerer du at skubbe krop og ben nedad i vandet. Er du slem til at løfte hovedet, så prøv at tænke “hage mod skulder”, når du trækker vejret. Du skal IKKE se fremad under en almindelig vejrtrækning, kun til siden.

Vil du være bedre til at trække vejret i al almindelighed, er Stig Åvall Severinsen god at blive klog af. Mød ham i TV2’s morgen-tv, læs hans bog Træk vejret eller besøg hans hjemmeside.

Mere om at trække vejret: Vejrtrækning- igen

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig bedre oplevelser på hjemmesiden. Mere information

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Klik "Accepter" på banneret herunder, hvis du synes, det er OK. Accepterer du ikke cookies, vil der være ting på SwimOut.k, der måske ikke bliver vist rigtigt eller slet ikke bliver vist.

Luk vindue