7 Svøm-ud-råd

Svømmer du allerede i det fri eller drømmer du om at gøre det?
Så husk SwimOuts 7 svøm-ud-råd:

  1. Svøm aldrig alene
  2. Kend vandet: Strøm, vind, vand, vejr og trafik
  3. Vær synlig
  4. Orienter dig
  5. Svøm langs kysten
  6. Klæd dig på efter forholdene og svøm efter formåen
  7. Vis hensyn

1: Svøm aldrig alene
Svøm aldrig alene er det primære og vigtigste af alle svømmeråd, når du svømmer i naturen. Kender du ingen, der vil svømme med ud, kan du måske finde en svømmemakker her. Vær tålmodig og gør dig lidt anstrengelser for at finde svømmemakkere, der passer til dig i hastighed og ambitioner. Har I lidt forskellig hastighed, kan den langsomste svømme med svømmefødder eller den hurtigste svømme volter. Kan du ikke finde en svømmemakker, så få en person til at følge dig på kysten eller i en båd. Er det helt umuligt at finde en svømmemakker eller en kystvagt, så svøm i et område med kystlivreddervagt. Kystlivreddere har en primær radius på 150 meter, så hvis vil du svømme mange meter, kommer du til at svømme en del frem og tilbage, hvis du vil svømme i det sikreste område at svømme i.

2. Kend vandet: Strøm, vind, vand, vejr og trafik
Tjek at vandkvaliteten egner sig til svømning, før du går i. Danmarks Meteorologiske Institut er et godt sted at søge information om strøm, vind, vand og vejrforhold. Mange kommuner har oplysninger om de lokale badeforhold, tjek din kommunes hjemmeside for at se, om din kommune er en af dem. Tjek også trafikken i det område, du gerne vil svømme i, både den daglige trafik og særlige begivenheder. Hold dig fx. fra færgeruter, sejlrender, vandski-klubber, kitesurfer-sammenkomster og sejlsports-stævner.

3. Vær synlig
At svømme synligt og sikkert kan du gøre ved at:
– Vælge badehætte og våddragt i stærke, synlige farver
– Svømme med havtaske

Charlottenlund strandpark, juni 20134. Orienter dig
En svømmer er den svageste trafikant i vandtrafikken, så hold øjne og ører åbne i alle retninger: Kig fremad og til siden hele tiden og orienter dig jævnligt bagud. Har du altid svømmet indendørs, tror du sikkert, du svømmer ligeud helt af dig selv. Det gør de færreste, når de kommer ud i det fri, for der er ingen streg i bunden at følge, og vind og strøm kan skubbe dig ud af kurs. Kig frem ofte, når du svømmer, både for at orientere dig og for at holde øje med andre trafikanter. Vær især opmærksom på nye trafikanter, svøm fx. en stor bue udenom kajak-klubber med kaninhold, de er travlt optaget af andet end at holde øje med svømmere. Det er også en god ide at holde rigtig god afstand til kitesurfere: De er lynhurtige, næsten lydløse og kan skifte retning når som helst. Det er trygt at svømme med en rutineret svømmemakker den første gang. Og praktisk, for en rutineret svømmemakker kan hjælpe dig med at holde den kurs, I har aftalt, så du ikke ender i Sverige, når du er på vej til Skovshoved.

5. Svøm langs kysten
Svømmere og dykkere er de svageste trafikanter i vandtrafikken og de kan være meget svære at se. Det sikreste er derfor at svømme steder, hvor den øvrige vandtrafik forventer at kunne møde svømmere/badende. I praksis betyder det, at du skal svømme tæt på kysten hele vejen og holde dig fra havnemundinger og andre trafikerede vandområder. Ingen har vel lyst til at sejle dig ned med vilje, men en svømmer er svær at se i vand og lystfartøjer kan sejle ret hurtigt, også forholdsvis tæt på kysten. Så svøm der, hvor vandtrafikken skal sejle under hensyntagen til, at der kan være personer i vandet.

6. Klæd dig på efter forholdene og svøm efter formåen
Badehættesvømmebriller og (hvis vandet er køligt) våddragt, er det vigtigste udstyr til svømning i det fri i Danmark.

En våddragt holder din krop varm og giver dig opdrift. Man kan svømme i alle slags våddragter, men en svømmevåddragt er det mest behagelige at svømme i. Våddragter med lange ben er gode til crawl. Svømmer du brystsvømning, er en dragt med korte ben bedst.

Svømmer du i vand under 14 grader, er neoprensokker og neoprenhætte gode at have på. Neoprenhandsker kan også bruges, men vær opmærksom på, at de øger belastningen af dine skuldre og ødelægger din føling med vandet. Når du svømmer crawl, er svømning med handsker lidt ligesom at svømme med håndplader.

Er vandet 20 grader eller over og svømmer du i solskin, er en våddragt ikke afgørende for, om du kan holde varmen.

At svømme efter formåen betyder, at du tager hensyn til både dine svømmetekniske færdigheder, din kondition og din kuldetolerance, når du svømmer i naturen. Svøm aldrig længere væk end du er sikker på, du også kan svømme hjem igen. Start med små-ture, hvor du hurtigt og let kan komme tilbage hvor du startede og lær din krops reaktioner og din fysiske formåen at kende, når du svømmer ude og bliver afkølet – afkøling er især væsentligt, hvis du svømmer uden våddragt.

Kender du ikke dine fysiske grænser eller din kuldetolerance, så svøm en sikker, kystnær 100-meter rute mange gange og lær, hvad du kan og hvordan din krop reagerer på afkøling. Når du har svømmet ude et par gange, ved du mere om, hvad du kan klare, og hvad du har lyst til. Der venter masser af lange ruter forude, men gem dem, til du har øvet dig i at navigere, din krop har vænnet sig til temperaturen og du har en fornemmelse af, hvad du kan, når du svømmer ude.

7. Vis hensyn
Som den svageste trafikant i vandtrafikken er dine største hensynsopgaver at gøre dig synlig og holde dig fra områder, hvor øvrige trafikanter ikke forventer at skulle tage hensyn til svømmere, for eksempel havnemundinger, sejlrender, færgeruter og stærkt trafikerede kanaler. Jo mere synlig du er, jo større er sandsynligheden for, at de andre trafikanter opdager dig og tager hensyn til dig. For at undgå for mange sammenstød, så svøm hvor der ikke er udsigt til at møde alt for mange sejlere, roere og surfere.

Opdateret 1. juli 2016

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig bedre oplevelser på hjemmesiden. Mere information

SwimOut.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Klik "Accepter" på banneret herunder, hvis du synes, det er OK. Accepterer du ikke cookies, vil der være ting på SwimOut.k, der måske ikke bliver vist rigtigt eller slet ikke bliver vist.

Luk vindue