Kold tur

Øresund har nu nået en vandtemperatur på ca. 8 grader. Det er synd at sige, det er 8 grader varmt, for en svømmer er det 8 grader koooooldt!

Hvis du heller ikke kan holde dig fra at svømme ud i koldt vand, så husk:

  • Svøm aldrig alene
  • Hold dig tæt ved kysten og på ret lavt vand
  • Pak dig godt ind i neopren: Våddragt, hætte, sokker, handsker …
  • Tag ski-undertøj / løbetøj på under dragten
  • Put evt. lanolin eller anden fedt på bare hud-områder, der beklager sig over kulden
  • Giv ansigt og anden hud, der ikke er dækket af neopren, regelmæssige og lange pauser, ved at stå op i vandet, ligge på ryggen eller hvad du nu kan finde på
  • Vær tålmodig. De første minutter er de koldeste, al nøgen hud lægger ud med at trygle dig om at slippe for kulden. Når kroppen har fået fyret godt op for radiatoren, er de fleste hud-områder, der er dækket af neopren, dejligt varme og hænder/ansigt er begyndt at vænne sig lidt til kulden. Jo tykkere neopren, jo bedre.
  • Forvent ikke, at du kan svømme lange distancer
  • Nyd suset af frihed og det klare, klare vand 🙂

 

Tak til Christina Hauschildt for det smukke billede.

 

Vandtemperatur 16. april 2012

Opdateret 28. november 2012:
Siden april 2012 har jeg jævnligt screendumpet DMIs temperaturmålinger. Kig under “Vandtemperatur” i øverste menu.

Vandet omkring Danmark er koldt for tiden. FOR koldt at svømme i for langt de fleste af os. Efter min mening er vand på 14-15 grader svømbart. Især i solskin og med våddragt, sokker og neoprehætte på. Mere om svømbare vandtemperaturer her

Herunder har jeg indsat DMIs vandtemperatur-oversigt fra i dag. Roskilde Fjord plejer at være et par grader varmere end Øresund i åbent-vand-sæsonen, og vandet er her i april da også næsten 3 grader varmere end vandet i Øresund nord for København. Skulle man flytte tættere på Roskilde Fjord? Der må åbent-vand-sæsonen jo være meget længere end den vi stakler, der bor ved Øresund, må nøjes med. Selv Vesterhavet er varmere end Øresund. Måske man skulle prøve at snakke sig til en byttehandel?

Haves: Smeltevand fra den Botniske Bugt.
Ønskes: Golfstrøm!

Men pyt. Vi går hastigt mod lysere og varmere tider. Det er ikke længe siden, vandet kun var 3 grader og med alt det solskin, vi har haft i dag, kan det kun gå fremad. Lige om straks … så skal vi i!

I øverste menu under “Vandtemperatur” her på SwimOut.dk vil I fremover finde sider med DMIs danske vandtemperaturer, screendumpet cirka ugevis fra i dag og frem. Så har vi det at kigge på næste år.

Svøm baglæns

Hvis du HAR svømmet baglæns, ved du, hvor svært det er. Svømmeteknisk set er det svært på en konstruktiv måde: Det udfordrer din hjerne, din kropsposition og og din balnce og lærer dig, hvor smart det er at holde benene højt i vandet, hvis du gerne vil have noget ud af alle de kræfter, du bruger på at komme gennem vandet.

Når man svømmer baglæns, skal benene ikke synke ret dybt, før det bliver umuligt at komme nogen vegne. For at svømme baglæns skal du altså have lært din krop at holde benene højt i vandet – og kan du svømme baglæns med benene højt, kan du også gøre det forlæns. Uanset hvilken vej du svømmer, vil en let opspænding i mave- og rygmuskler hjælpe dig til at holde den optimale, strømlinede og strakte svømme-krops-position, så stram lidt op, især i ryggen. Slap samtidig af i alle de muskler, du ikke bruger til at komme fremad (eller bagud) med. Det kræver øvelse, men det sjovt når det lykkes og det er en både sjov og god måde at træne kropsposition og balance.

Som det fremgår at videoen herunder er det svært at trække vejret, når man svømmer baglæns. At udføre øvelsen med svømmesnorkel gør det lettere at fastholde koncentrationen om at holde benene deroppe, hvor de hører til.

Man kan sagtens svømme forlæns med ben, der ligger lidt dybt, men det sænker hastigheden og koster unødig energi at trække et par nedsunkne ben med gennem vandet. Om dine tæer bryder overfladen, når du svømmer crawl, betyder ikke så meget, men det er god energiøkonomi at dine hæle rammer eller lige gennembryder vandoverfladen i hvert eneste benspark. Er du nybagt crawlsvømmer, er det sikkert svært for dig at mærke præcis, hvor dine ben befinder sig i forhold til vandoverfladen. Det er svært, fordi du er optaget af at bruge dine arme og af at trække vejret, og fordi din hjerne er uvant med, hvordan din krop arbejder, når du bevæger dig i vandret stilling uden at kunne se dine ben.

Updatering november 2013:

Med “Svøm baglæns” udfordrer du din flydeevne og lærer din krop, at det du gerne vil, er at ligge højt, afslappet og strakt – både når du svømmer baglæns og når du svømmer forlæns. Vær tålmodig, når du prøver, i starten kan det være ret svært at få benene på plads, de ender let sådan lidt hulter-til-bulter. Øvelse hjælper, så bliv ved med at prøve og nyd det, når det lykkes at få både krop og ben til at ligge præcis så smukt, som god crawl kræver: afslappet strakt, stabilt og højt i vandet.  

Svøm Ud: 6. maj 2012

Update 2. maj: Tilmeldingsfrist fredag den 4. maj!

Roklubber har det. Og sejlklubber og kajakklubber og fodboldklubber og jeg skal komme efter dig. I roklubberne hedder det standerhejsning og standerstrygning, og det er både festligt, folkeligt og fornøjeligt. Især opstarten er munter, for alle har jo gået og trippet en hel lang, mørk, kold vinter og ventet rastløst på lysere tider. 

Kunne det ikke være sjovt at indvi den udendørs svømmesæson med lidt mere stil, end da jeg svømmede ud den 1. maj 2011 med robåde og ænder som eneste selskab? Jo! Den første søndag i maj og sidste søndag i september er derfor udnævnt til svømmeverdenens standerhejsning- og standerstrygnings-dage. Jeg har døbt dem Svøm ud og Svøm Ind og jeg håber, du er frisk på at svømme med! 

Svøm Ud 2012 bliver kort og koldt, ja, men lad os skifte k'erne ud med f'er så Svøm Ud bliver festligt, folkeligt og fornøjeligt! Lykkes det, svømmer vi ud den 30. september 2012 for derefter at svømme ind for at tage afsked, for en stund, med svømning i åbent vand. 

Hvornår?
Søndag den 6. maj 2012 kl. 13.  

Hvor? 
Vinterbadeforeningen Det kolde Gys har lånt os omklædningsfaciliteterne i Helgoland Søbadeanstalt på nordsiden af Amager Strandpark og Team Bade har udlånt os resten. TUSIND TAK, kolde gys og badeteam, vi lover at gyse igennem! Vi svømmer syd på langs kysten, jeg håber at få organiseret opmåling inkl. bøjer, fx. ved 100 meter og 250 meter. Man kan svømme ruten så mange gange, man vil, men har du aldrig svømmet i koldt vand, så vær beredt på et koooooldt gys for alt, der ikke er dækket af neopren.   

Hvordan?
Jeg arbejder på at få "noget sikkerhed" med. Uanset om det lykkes eller ej, er Svøm Ud helt på eget ansvar. Husk: Svømning i det fri er aldrig risikofrit og koldt vand øger risikoen! Vi skal passe på os selv, men også på hinanden, så vi svømmer ud og ind med svømmemakker. Dvs. at du svømmer med en, du skal holde øje med, som til gengæld holder øje med dig. Deltager du uden forhåndsaftale med en svømmemakker, finder vi en, der så vidt muligt passer i tempo og temperament. Gensidig tolerance er påkrævet.

Tilmelding? 
Send en mail til mig senest d. 4 maj.

Svømmemakker? 
Har du forhåndsaftale med en svømmemakker, så skriv hvem i din tilmelding. Har du ingen svømmemakker-forhåndsaftale, så skriv et par ord om, hvad du kan og vil, dvs. hvor langt og hvor hurtigt, du forventer at svømme.  

Påklædning?
Våddragt! Med en forventet vandtemperatur på 8-12 grader vil neopren-sokker, neopren-hætte + almindelig badehætte i en stærk farve være godt. Er du meget kuldskær, er løbetøj/skiundertøj under dragten og neoprenvanter også rart.  

Ses vi?