Testsvømning 2012

Dansk Svømmeunion arrangerer igen i år en testsvømning for jer, der enten vil prøve kræfter med svømning i det fri eller ønsker jer inspiration til at komme videre med de erfaringer, I allerede har med svømning i det fri. Der er 2 hold på samme dag: De har samme indhold, kun tidspunkterne er forskellige.

Arrangementet er bygget op med 1½ times teoretisk oplæg om svømning i det fri, fordelt mellem Jacob Carstensen og mig/Ellen Garne. Jacob taler primært om crawlteknik i det fri, jeg taler mere generelt om svømning i det fri: sikkerhed, svømmesteder, vandtemperatur, udstyr mv.

Arrangementet foregår ved i Det maritime Ungdomshus ved Amager Strand.

Tilmelding foregår nu, enten via Dansk Svømmeunion eller PolitikenPlus

Ses vi?

 

Gnavsår 2

Jeg har skrevet om gnavsår en gang før … og helt ærligt: Hvor svært kan det være at undgå gnavsår på en svømmetur i det fri? Det er åbenbart så svært, at jeg er nødt til at lære det på den hårde måde mindst én gang om året. Jeg håber, billedet her kan skræmme nogen af jer så meget, at I tænker jer bedre om, end jeg gjorde i går. Det gør ondt, det er grimt, det kan give ar og det tager flere dage om at hele. Man skal ikke svømme i våddragt med uhelede gnavsår i nakken, så oveni ødelægger gnavsårene også min chance for at komme ud i det fri lige nu, hvor solen skinner og vandet er køligt og krystalklart. Suk!

Min sølle undskyldning er, at i går troede jeg bare, jeg skulle svømme en lille hyggetur på Amager, for vandet er jo stadig koldt. I hvert fald glemte jeg alt om vaseline. Måske fordi det var første rigtige svømmetur i år og havde glemt, hvor ondt det gør, men nok også fordi jeg svømmede i en våddragt, jeg kun har prøvet få gange sidste år, og derfor ikke rigtig er blevet gnavsårs-venner med.

Gnavsår efter 5 kilometer svømning i våddragt - uden vaselineDet var fantastisk vejr i går, søndag den 19. maj, årets første rigtige sommerdag med solskin. Luften var langt over 20 grader, og selvom DMI meldte om en vandtemperatur på 12 grader, så er lagunen i Amager Strandpark lav og i solskinnet føltes vandet næsten varmt. Allerede før vi nåede 2 kilometer kunne jeg mærke noget gnavede og forsøgte at skubbe rundt på flapperne. Uden held, tror jeg, for det blev kun værre. Vejret var så fint og vandet så dejligt, at vi fortsatte ud af lagunen og ud i det “rigtige” hav. Vi endte med at svømme hele vejen rundt om den lille ø, der udgør den yderste del af strandparken.

Så 5 kilometer blev det og så …. ja, jeg tror, billedet siger sig selv. Det er ikke bare lidt slid på huden, det er gnavSÅR. De gør ondt og tager sikkert en uge om at hele. Suk. Næste gang står der “vaseline” og “tid til at få dragten til at sidde ordentlig i nakken” øverst på min huskeliste, før jeg svømmer ud.

Svøm ud: Nordsjællands søer

Forår og forsommer er højsæson for svømning i de danske søer. Hen på sommeren kan de blive lidt lumre og der kan dukke en del alger op, der ikke er så hyggelige at svømme med. Men her i forsommeren er mange søer klare og indbydende, og så er de øverste vandlag ofte lidt lunere end havet omkring Danmark. Har man kun prøvet saltvand, skulle man give sig selv den oplevelse, det er at svømme i en sø – om ikke andet så for at svømme med brandmandsfri garanti!

Der er mange søer i Nordsjælland, de fleste kan man svømme i. Er man vant til at blive overhalet både uden- og indenom af diverse motorbåde i Øresund, er det en stille og virkelig dejlig oplevelse at svømme i en sø hvor motorfærdsel er forbudt. Husk at tjekke vejr-, vand- og trafikforholdene før du springer i en sø.

Under billedet er et par ord om et udpluk af Nordsjællands søer. Først de grønne, dem man kan svømme i. Jeg har ikke prøvet dem alle sammen, men det håber jeg at gøre i løbet af sæson 2012.

Kort over Nordsjælland. Svømbare søer markeret med grønt, ikke-svømbare søer markeret med rødt

Esrum Sø 
Esrum Sø er en stor, smuk sø. Så stor, at den har fået sin egen hjemmeside, med alt hvad hjertet kan begære om vandtemperatur, vejrforhold og en masse andet. Med Esrum Open Water er Dansk Svømmeunion og en række nordsjællandske svømmeklubber gået sammen om at lave en rigtig dejlig eftersommer-sammenkomst. Læs mære om det under Carstens oplevelser fra Esrum Open Water 2011.  

Furesøen 
Furesøen er en stor og dyb sø. Så stor, at den breder sig ud i 3 kommuner, der hver for sig holder øje med vandkvaliteten. Furesøbadet, det bedste sted at svømme, ligger heldigvis i en kommune, der er  rigtig god til at kommunikere vandkvalitet og som sørger for, der er kystlivreddere omkring Furesøbadet i sæsonen (juni-august). Tjek Furesø kommunes Vild med Vand-oplysninger før du springer i Furesøen og læs, hvad jeg allerede har skrevet om Furesøbadet. I dag (den 18. maj 2012) kunne Michael Olsen, daglig leder af Furesøbadet, fortælle, at vandtemperaturen lige nu er omkring 10 grader og dermed lidt lavere end normalt. Bøjerne er ikke lagt ud endnu, de kommer meget snart.

Søndersø
Søndersø er en den fineste, lille, rene sø (ca. 1.7 km lang) tæt på Værløse. Der er adgangsforhold på nordsiden, fra parkeringspladsen på Ballerupvej i det sydøstlige hjørne og sikkert også andre steder. Fordi søen er et drikkevands-reservoir er de eneste, der må færdes i og på søen, det naturlige dyreliv. Heldigvis indgår svømmere som en del af det naturlige dyreliv, så man må gerne svømme der, dog ikke i fuglereservatet i det sydvestlige område. Fuglekvidder er det eneste, man hører, når man svømmer i Søndersø, så hvis man ikke bryder sig om støj og om at møde fartøjer på vandet, er Søndersø det rigtige sted at svømme ud. Mere om Søndersø

Farum Sø 
Farum Sø er også en fin lille sø, som for mig desværre endnu er svømme-uprøvet (ca. 2.3 km lang). Der skulle være adgangsforhold på nordsiden.

Sjælsø
Sjælsø
 er en smuk, ca. 3 km lang sø. Der er toiletforhold og adgang til søen i området omkring Jægerhytten, midt på søen ved søens sydlige side, men sikkert også flere steder. Jeg ser frem til at prøvesvømme en dag.
Update: Sjælsø blev prøvesvømmet i 2015, og der var DEJLIGT! Foreløbigt eneste indlæg om svømning i Sjælsø er her: Fortæl du er derude

Bastrup Sø
Bastrup sø 
er en lille sø i et område, der desværre er blevet rendt lidt over ende af at lægge vand til det årlige Sprint-DM i triatlon i juni. Mere om Bastrup sø.

Buresø
Buresø 
er den kæreste lille aflange sø, hvor man kan svømme midt på søen, fra den ene ende til den anden uden at komme ret langt fra kysten. Tur-retur ca. 3.5 km. Mere om Buresø.

Og så de røde, hvor badning/ svømning frarådes på grund af dårlig vandkvalitet Arresø (info), Bagsværd sø (info) og Lyngby sø (info).

Varmt nok

Belært at dette forårs erfaringer med at svømme i koldt vand har jeg opdateret et tidligere indlæg om svømning ved forskellige vandtemperaturer.

Skal du ud for første gang og/eller føler du dig utryg eller bange ved tanken om at svømme i det fri, så vent med at svømme ud til vandtemperaturen når op omkring 18 grader. Selvom det er sjovt at svømme i koldt og køligt vand, er der ingen grund til at give kroppen mange forskellige chok på én gang.

 

 

 

 

 

Første gang

Den første svømmetur i det fri kan være overvældende. At det føles anderledes at svømme i våddragt end at svømme i badetøj, er det mindste af det: Der er mange nye indtryk fra alle sider, og det tager tid at lære at navigere i det fri. Det bedste er at dele den første gang med en rutineret svømmemakker. Er I to, der ikke har prøvet det før, men gerne vil ud, så giv jer god tid, tag det roligt, hold godt øje med hinanden og følg de 7 SvømUd-råd.

  1. Svøm aldrig alene
  2. Vær synlig
  3. Svøm efter formåen
  4. Klæd dig på efter temperaturen
  5. Orienter dig
  6. Kend vandet
  7. Vis hensyn

Læs mere:

7 SvømUd-råd

Angsten for dybet

 

Video: Svøm Ud 2012

En længere historie om Svøm Ud 2012 i og omkring Helgoland Søbadeanstalt på Amager følger, når billederne er sorteret. Her er foreløbig en lille video, håndholdt optaget af min datter Eva, der foretrækker at se på, når de svømmegale svømmer ud i det fri.

Vandtemperatur: 8.5 grader. Koldt, men meget, meget dejligt!

Glad af crawl

En havsvømmers 2 postulater:

therese-2012Postulat 1: Crawl gør glad.
Uanset hvor godt eller dårligt mit humør er, så bliver det bedre af at svømme crawl. Svømning hjælper altid på dårligt humør, men crawl gør noget særlig herligt ved det.

Postulat 2: Crawl gør klog.
Børn, der svømmer meget crawl, har nogle kvikke, positive hoveder. Om de er kvikke, fordi de svømmer, eller svømmer, fordi de er kvikke, skal der nok mere end en lægmands strøtanker til at afgøre, men svømmere ligger sjældent i den lave ende på den kognitive rangliste. At svømning tiltrækker lyse hoveder, fordi lyse hoveder ofte foretrækker en individuel sportsgren frem for holdsport, er nok en del af forklaringen, men det kunne jo også have at gøre med svømnings betydning for hjernens udvikling. Måske stimuleres børn kognitive udvikling, når de svømmer. Eller måske vælger de kognitivt stærke svømning, fordi de kan lide at få de små grå stimuleret og motioneret præcis sådan som de bliver, når man svømmer crawl. Hvem ved?

Argumenter
Jeg har kun mine egne erfaringer med svømmere at bygge disse tanker på, men at svømning gør både glad og klog, har nok noget med krydsbevægelser, koordinering og balance at gøre. 3 ting, man skal træne og kunne, hvis man vil være god til at svømme crawl. De bevægelser, man bruger i crawl, ligner de bevægelser homo sapiens bruger til at kravle på landjorden. Om det er videnskabeligt bevist, ved jeg ikke, men det er almen viden i pædagogiske kredse at børn lærer bedre, når de bevæger sig nok. Og at den træning, skolebørn har allermest gavn af, er at krybe, kravle og balancere. Præcis det man gør, når man svømmer crawl.

Konklusion
Vil du holde humøret oppe og hjernen skarp, er crawl noget af det bedste, du kan gøre for dig selv. Crawl kan være svært at lære, men vilje, tålmodighed, træning og en god instruktør gør underværker. Har man lært at svømme crawl glidende, ubesværet og let, så glemmer man det aldrig igen … så giv dine børn den gave det er, at have lært at svømme crawl som barn. Tro mig: Det virker.