Undervisning på Fisketorvet

Caroline Kleeman har lige sendt mig en rigtig god nyhed for dig, der går og drømmer om crawl-undervisning i det fri. Mere information på Dansk Svømmeunions hjemmeside

Caroline skrev:

I et samarbejde med Team bade udbyder Dansk Svømmeunion igen i år gratis svømmeundervisning i havnebadet på Fisketorvet i København. Der vil være undervisning i ugerne 26-34 hver tirsdag kl.17.00-18.30. Første undervisningsgang er tirsdag den 19. juni.

Praktisk info:

Udstyr: Det vil være muligt at låne en våddragt, men da der er et begrænset antal, anbefales det at medbringe sin egen våddragt. Det anbefales desuden at medbringe et par svømmebriller.

Du vil få udleveret en badehætte første gang, du møder op til undervisning.

Mødested: ved livreddertårnet på havnebadet.

Kontaktperson: Caroline Kleemann, Dansk Svømmeunion, tlf: 2916 0423, mail: ck@svoem.dk eller Jacob Schrøder, Team Bade, tlf: 26776234”

 Vi glæder os til at se dig!

Svøm godt!

Opdatering: Læs mere om undervisning på Havnebadet Fisketorvet 

Undervisning i Havnebadet Fisketorvet, 2012

Fredags-SvømUd 2012

Opdateret 7. august 2012

Jeg kommer ikke til Fredags-SvømUd den 10. og den 18. august. Den 10. august fordi jeg svømmer over Ringkøbing fjord lørdag morgen (og der er laaangt til Ringkøbing), den 18. august napper jeg 5k på Amager i stedet – måske ses vi derude? Der dukker sikkert andre op til Fredags-SvømUd de to dage, men vil du være sikker på selskab, så spørg efter en svømmemakker i Facebook-gruppen Svømmemakker i det fri

Mange har spurgt hvor, hvordan og hvornår jeg eller andre underviser i svømning i det fri. Der er undervisningstilbud flere steder (USG, Team Bade, Frederikshavn Kommune, triatlon-klubber), men da der er et begrænset antal pladser, har jeg besluttet at oprette et svømmemakker-mødested i Charlottenlund. Et svømmemakker-mødested er ikke egentlig undervisning. Jeg svømmer selv ud med en fremmødt svømmemakker, men tips og pep-talk før vi svømmer ud, slipper de fremmødte nok ikke for.

Sen fredag eftermiddag holder de sejlsportsglade omkring Charlottenlund Strandpark åbenbart fri, så det er et meget fredeligt tidspunkt at svømme ud på. Derfor er fredage kl. 17 fra den 1. juni 2012 og et endnu uvist antal fredage frem udvalgt til at være svømmemakker-mødested i Charlottenlund. Jeg vil være ved Palo-plænen i den sydlige ende af Charlottenlund Strandpark kl. 17, klar til at hjælpe alle med at finde en svømmemakker. Jeg er let at kende med våddragt og en stor, gul svømmetorpedo.

Vis Palo-plænen i Charlottenlund Strandpark på et større kort

Fredags-SvømUd med svømmemakker er helt på eget ansvar. Jeg håber alle, der dukker op, svømmer med ud i svømmemakker-ånd. Har du ingen svømmemakker, dukker der forhåbentlig en op, der mangler præcis dig at svømme med. Jeg skal nok være behjælpelig! Brug eventuelt Svømmemakker-Facebook-gruppen til at finde en makker.

Svøm ud: Vallensbæk Strand

Jeg har aldrig været ved Vallensbæk Strand før. Men sikke fint der er! Tænk, at der så tæt på København ligger klitter og sandstrand og krystalklart vand og bare venter på gæster: Badestrande og lystbådehavne og legepladser og små steder med borde og bænke og vand, der ligger der og glimter smukt i solen, lige til at hoppe i.

Det er let at parkere (ved P’et på kortet herover – klik på kortet for at se det i mere læsevenlig udgave) og en fin lille tur at gå ned til vandet. I højsæsonen kan der være rigtig mange gæster på stranden og så er det formentlig noget sværere at komme til at parkere sådan en lun søndag eftermiddag, som det var i dag.

Som det fremgår af billedet kan man næsten gå på vandet ud for Vallensbæk Havn. Den fine, lave sandbund er herlig for badende børn, men man skal gå 100-150 meter ud fra kysten for at nå en vanddybde, der kan svømmes i. Det snød mig lidt, tror jeg, da jeg planlagde at sigte efter de nordligste havnebygninger. Vallensbæk Strand er bygget i en lille bue, og da vi var nødt til at gå langt ud for at svømme betød den plan, at vi kom til at svømme meget længere ud end jeg normalt gør og anbefaler. Jeg er ikke vant til at svømme ved en så lavvandet kyst og kunne nok ikke helt bedømme, at vi faktisk kom for langt væk fra kysten. Men men, vandet var klart, vi kunne se bunden et par meter nede hele vejen, jeg lærer nok noget af det og alt gik jo godt. Bortset fra, at vi ikke kunne svømme hjem, mere om det lidt længere nede.

I højsæsonen holder kystlivreddere fra Trygfonden udkig i dagtimerne (kl. 11-19). Der er toiletforhold og brusere flere steder på stranden, der i højsæsonen kan bruges døgnet rundt. De fire små søer på strandparkens “bagside”  – Ringebæk Sø, Stubbe Sø, Maglebæk Sø og Holmesø – skulle også være rene nok til at bade i, men om de er dybe nok til at svømme i, ved jeg ikke.

Selvom Vallensbæk Strandpark ligger klods op af tæt bebyggelse og havnetrafik, er vandkvaliteten fin. De senere år har vandkvaliteten skiftet mellem God og Udmærket, så der er som regel lutter grønne flag. Som ved andre tæt bebyggede områder kan der være kloakoverløb når det regner kraftigt, og så skal man vente en dag eller to med at svømme. Har det regnet meget, så tjek vandkvaliteten, før du svømmer ud. Selvom vandet er rent og klart, så vær beredt på smag af havnevand … sådan er lejf altså bare, når man svømmer tæt på havn og industri.

Vallensbæk Strand er et stykke af Køge Bugt Strandpark, et kunstigt landskab, der blev anlagt i slutningen af halvfjerdserne. Smukt arbejde må man sige. Var det ikke for solens stilling over havet og den høje, tætte bebyggelse mod nord, ville klitterne (med planter der ER importeret fra vestjylland!) minde om et lille stykke af den danske vestkyst.

Den første gang glemmer man aldrig. Jeg glemmer i hvert fald ikke min første tur fra Vallensbæk Strand til Brøndby Havn lige med det samme, den 3. juni 2012. Det gik sådan set godt nok på vej ud, selvom det blæste ret kraftigt fra syd-vest, dvs. direkte mod hjørnet mellem Brøndby Havn og stranden. Jo tættere vi kom Brøndby Havn, jo højere blev bølgerne og jo stærkere blev strømmen, men vi havde besluttet, at trods en vandtemperatur på ca. 13 grader, ville vi svømme tur-retur fra Vallensbæk Strand til Brøndby Havn. Men vi blev klogere, blev vi! Da vi vendte 50 meter fra stensætningen mod Brøndby havn, kom vi ingen vegne. Vi svømmede og svømmede og svømmede, men stensætningen blev ved med at være 50 meter væk, for vi kom INGEN vegne. Til sidst gav vi op, svømmede ind og gik det meste af vejen tilbage til Vallensbæk Strand. Så var det jo dejligt, at der var sådan en fin strand at gå på …

Et par dage efter udgivelsen af dette indlæg fik jeg en kommentar fra Phillip:

Hej Ellen
God beskrivelse du har lavet. Jeg vil som gammel Vallensbæk borger (har boet der 25 år) give dig ret i at det er et fantastisk område:-)
Jeg har de seneste år også brugt strandområdet til svømmetræning frem mod Challenge Copenhagen 2011 og i år Øresund Challenge og Challenge Tyrol. Jeg har dog aldrig svømmet i det åbne hav men svømmet i Ringebæk Sø (den første ved Vallensbæk Havn). Den er super at svømme i. Der er lagt bøjer ud da den bliver brugt til Kajak træning. Så hvis man vil have næsten helt præcis distance på sin træning så er det perfekt at ligge og svømme imellem bøjerne. Der er 200 meter til den første bøje og yderligere 300 meter ned til den næste. Der er dybt nok til at svømme og temperaturen er dejlig da den bliver varmet lidt hurtigere op end det åbne hav og der er ikke særlig meget strøm i vandet. Sigtbarheden er ikke særlig god og bunden er ret blød, men nu skal man jo også svømme:-). Men ser man bort fra disse to ting så er det et lækkert sted at svømme og kan klart anbefales.
Mvh
Phillip

Kuldereaktioner

Selvom vandet ikke er så koldt som det HAR været, så synes mine hænder stadig, det er for koldt. Med våddragt på i vand over 12 grader tager det ikke hænder, fødder og ansigt ret mange minutter at vænne sig til kulden og virke stort set som de plejer. Men også kun stort set, ikke helt. Jo koldere vandet er, jo værre bliver det. Fra 18 grader og op kan jeg, lidt afhængig af luft-temperaturen, svømme uden våddragt længe uden at få nedsat bevægelighed på grund af afkøling, men under 15 grader reagerer min krop de steder, der ikke er dækket af neopren. Neopren gør svømning muligt, selvom vandet er koldt, men det er lissom ikke alt, der kan pakkes ind i neopren. I hvert fald ikke, hvis man også har tænkt sig at kunne svømme.

Læs evt. mere om min mening om vandtemperaturer

Kropsnedkøling er meget farligere end nedkøling af lemmerne, så svømning i koldt vand uden våddragt og længere svømmeture uden våddragt i køligt vand skal man selvfølgelig være meget varsom med. Vælger du at svømme ved vand-temperaturer under 15 grader, så husk våddragten og husk at svømme tæt på kysten. I en krise-situation kan kolde hænder være helt ubrugelige, hvilket fx. kan være kritisk, hvis du får brug for at betjene spændet på torpedoen.

Jeg er ret sikker på, det hverken er sundt eller tilrådeligt at køle hænder og fødder så meget ned, som jeg har gjort siden midt i april i år. På den anden side: Så længe man ikke får forfrysninger, er det vel heller ikke direkte skadeligt. Hvoromaltinger, så pas på, når du svømmer i koldt vand. Svøm tæt ved en kyst, hvor du hele tiden kan komme op og svøm gerne hvor du kan bunde.

Min tour-de-frois 2012 startede med, at Danmarks Radio ikke havde undersøgt de danske vandtemperaturer i april, da de planlagde, at svømme-optagelser til årets udgave af Danmark kyst til kyst skulle foregå den 26. april. For at forberede min krop på at fungere i koldt vand, var jeg i vandet flere gange, mens det kun var 6-8 grader. Det var korte ture med mange pauser for at give ansigt og hænder pause fra vandet, for uf hvor syntes de ikke om kulden. Med skiundertøj under våddragten og neoprenhætte på, er krop og hjerne heldigvis OK varme i kortere tid i koldt vand, men når det er rigtig koldt, kan fødder ikke holdes varme af sokker.

KuldereaktionerI koldt vand har jeg oplevet ting som:

– Hænder, der ikke virker

– Fødder, der gør ondt

– Tunge, der slår knuder

– Kæbe, der stivner

Hænder
Det gør ondt at stikke hænderne i koldt vand, men bagefter gør mine hænder egentlig ikke ondt, de virker bare ikke, når jeg kommer op af koldt vand. Det tager lidt tid, før de holder op med at gøre ondt ude i vandet, men så længe jeg er i, kan de bruges til at svømme. Finmotorikken påvirkes meget hurtigt af kulde, og efter en time i 9 grader koldt vand kunne jeg hverken mærke eller bruge mine hænder. Da jeg ville klæde om ti-femten minutter efter jeg forlod vandet, måtte jeg have hjælp til at få våddragten af og det tog 2 timer, før jeg kunne lukke de små kroge i min bh. Efter en time ved 14 grader eller derunder kan der gå en halv time, før jeg ubesværet kan låse en dør op med en almindelig nøgle, og det er stadig besværligt at få vådragten af. Sauna og varmt bad gør det klart hurtigere for hænderne at blive sig selv igen. Lige bagefter kan det dog være svært at finde en bade-temperatur, hænder og krop kan blive enige om: Varmt vand gør ondt på kolde hænder, en varm krop bryder sig ikke om koldt vand.

Fødder
Jeg bruger ikke fødderne ret meget, når jeg svømmer i våddragt, og med sokker på ligger de endnu mere stille. Når fødder ligger stille mærker man dem ikke så meget, men selv med neopren-sokker på kan fødder bliver ubehageligt kolde. I koldt vand kan jeg godt mærke, mine fødder er kolde, men efter et stykke tid mærkes de nærmest ikke. Bagefter kan de til gengæld gøre ret ondt. Efter en time ved 9 grader i Nakskov fjord gjorde mine fødder så ondt, at jeg overhovedet ikke havde lyst til at gå og havde temmelig svært ved at få sko på.

Hoved
Brain freeze (hjernefrys på dansk) er den pludselige hovedpine, man kan opleve, hvis man hurtigt spiser meget is eller putter hovedet ned i koldt vand. Brain freeze er ikke i sig selv livsfarligt, men det er er en god idé at gå ind på land, til det er gået over. Brug evt. et par minutter til at vænne krop og hoved til koldt vand, før du svømmer ud i vand under 15 grader.

Tunge
Der skal ikke ret meget crawl-svømning til i koldt vand, før min tunge begynder at slå knuder. I starten er det bare lidt anstrengende at bruge den til at tale med, men efter et stykke tid bliver den så stiv af kulde, at jeg ikke kan sige S. Uden S’er lyder det lidt sært, når jeg taler, og det er bestemt ikke behageligt. Heldigvis går det over, så snart jeg er ude af vandet.

Kæbe
Når kæben ligger for længe i koldt vand, bliver den stiv og umedgørlig. Jeg tror, det føles lidt som at have forstuvet kæben: Det gør ondt og kæben har ikke lyst til at bevæge sig. Det går heldigvis også over få minutter efter, man er væk fra det kolde vand.

Redigeret 3. maj 2014: Afsnit om Brain freeze / hjernefrys tilføjet