Vandtemperaturer – igen

Under “Tjek Vandtemperaturen” øverst kan du finde screendumps af nogle af DMIs vandtemperaturmålinger. De viser, at den 21. januar 2013 er vandtemperaturen flere steder faldet 5 grader siden nytår. Får vi en februar måned, der ligner februar 2012, bliver vandet nærmere koldere end varmere i mindst en måned endnu. Gys!!!

Jeg har skrevet om vandtemperaturer før:

Hvornår er det varmt nok

Vandtemperatur 16. april 2012

Varmt nok

Så der ER stadig et par dage til vi får dansk svømbart vand igen. Men fristende er det jo, vandet, når solen skinner og vandet glimter og bare kalder på at blive svømmet i. En dejlig solskinssøndags-gåtur langs vandet i går satte fuld gang i min svøm-ud-lyst, men den gik godt nok i sig selv igen, da jeg nåede Skovshoved Havn: Der var is på vandet!

Men smukt? – det er Øresund nu altid. Is eller ej.

Skovshoved Havn, 20 . januar 2013 Skovshoved Havn, 20 . januar 2013

Dansk Svømmeunion 2013

Dansk Svømmeunion er godt i gang med at planlægge, hvornår og hvordan de udendørs svømme-begivenheder, de er involverede i, løber af stablen.

Jeg glæder mig allerede, både til Christiansborg Rundt og til alle de andre dejlige svømmeoplevelse, der venter, når det danske vand bliver svømbart igen.

Christiansborg Rundt bliver – traditionen tro! – den sidste lørdag i august. Sæt kryds i kalenderen og følg med på www.openwater.dk
Dansk Svømmeunion 2013

Svømmefødder naturel

Har du svømmefødder*? TIL LYKKE med dem!

Har du løbefødder? Stræk dem!

De fleste af os fødes med svømmefødder, men så snart vi begynder at gå og stå, sker der noget med vristen. Smart nok, sådan set: En cirka ret vinkel mellem fod og ben er jo glimrende, både til at holde balancen og til at bevæge sig i oprejst tilstand.

Jo mindre fod og vrist befinder sig i strakt position, jo strammere bliver vristen og jo mindre bliver vinklen på overgangen mellem ben og afslappet fod. Intensiv løbetræning og sidden-stille-på-stolen har det med at forvandle svømmefødder til løbefødder.

Billederne herunder er et forsøg på at vise forskellen mellem løbefod og svømmefod. Selvom løbeføddernes ejer sidder ned og svømmeføddernes ejer står op, håber jeg, det fremgår, at vinklen mellem afslappet løbefod og ben er mindre end vinklen mellem afslappet svømmefod og ben (og ja, løbefodsejeren slappede af det bedste han kunne!).

Løbefod, afslappet og straktSvømmefod, afslappet og strakt

At svømme crawlben med løbefødder og strakt vrist og afslappet, strakt fod, kan være svært. Mange løbefødder kan strækkes, så de ligner svømmefødder, når tæerne krummes. Men: Tæer, der krummes for at svømme crawlben med strakt fod, giver (meget ofte) krampe. I læggen eller tæerne eller foden eller alle tre steder på én gang. Av!

Nogle gange betyder krampe slut med crawlben for den dag, fordi krampen blusser op, så snart foden bevæges i vandet. Efter sådan en omgang kan man godt få lyst til at opgive det der med crawlben. Det går jo også fint med pull buoy eller våddragt og hvad skal man dog også bruge sine ben til i crawl?

Glem det. Crawl bliver a-l-d-r-i-g rigtig godt uden crawlben. Husk dine crawlben! Fødder strækkes efterhånden, helt af sig selv, når du svømmer crawlben, da crawlben bevirker et vist vandpres på fodens overside, der er med til at strække foden. Løbefødder kan altså godt svømmes om til svømmefødder, men det kan tage laaang tid, koste meget energi og mange kramper undervejs.

Gør løbefod til svømmefodHeldigvis er der andre måder at få has på en stram løbefod på: Strækøvelser.

Strækøvelsen her kan laves siddende eller stående, helst uden sko. Lav den foran tv’et. Når du børster tænder. Skræller kartofler. Hvorsomhelst. Nårsomhelst. Flere gange om dagen.

Strækker du forsiden af lårene ud efter løb, så stræk foden med ved at tage fat i skoens tå. Skosnavs på bukserne kan jo vaskes af …

Hav tålmodighed, det tager tid at trylle løbefødder om til svømmefødder, men det er DEJLIGT, når det en dag lykkes!

 

 

 

 

* Her betyder svømmefødder ikke dem af gummi eller plastik, men dem af kød og blod: Svømmefødder er fødder, der danner en næsten lige linje mellem ben og fod, når et ben løfter en afslappet fod opad/fremad.