Dryland!

God balance og kropsposition er alfa og omega for at svømme glidende, lækker, ubesværet og hurtig crawl. Træning i vand hjælper, men vil du være endnu skarpere i vandet, er der ingen vej udenom at træne core-musklerne på land.

I svømmeverdenene kaldes det dryland eller core-træning og det er benhårdt. Især i starten. Men det hjælper. Tro mig. Jeg har været alt for dryland-doven det sidste års tid og kan bare mærke, hvor slattent og slapt jeg ligger i vandet. Svømmehallens fem lukkedage omkring jul og nytår er jo en glimrende lejlighed til at bruge nogle kræfter på dryland-træning, så nu skal det være. For cirka sekshundredetoogtyvende gang: SLUT med at sløse med core-træningen! 

Dryland kan laves på kanten før eller efter svømmetræning. I fitnesscenter med avancerede maskiner. Med yoga- og pilates. Derhjemme sammen med børnene. Foran fjernsynet. Under julefrokosten. Mens du venter på bussen. Hvorsomhelst og nårsomhelst. Lidt er bedre end ingenting.

På videoen herunder giver Gary Hall tips til dryland-træning for svømmere. Han er altid værd at lytte til. God dryland!

Mere om balance og kropsposition i vand:

Svøm baglæns

Flydeevne

Brystet frem ned. Igen

1 svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.