Træk vejret i bølgedalen

At gøre et crawl-armtag til den forholdsvis simple, men kraftfulde bevægelse, der gør crawl smukt, let og hurtigt, skal de grundliggende detaljer være på plads: Balance, kropsposition og vejrtrækning. Den engelske video herunder både viser og forklarer, hvordan kropsposition, balance og vejrtrækning hænger sammen i crawl.

Hvis krop og hoved ligger velbalanceret og lige, skaber svømme-fremdriften en bølge foran hovedet, lige efter bølgen kommer en bølgedal (“trough” på engelsk). Både bølge og bølgedal er små, men de er der, og bølgedalen er det sted, munden hurtigst og lettest får adgang til at trække vejret  i crawl.

Ca. 5 minutter henne i videoen vises de bedste billeder af vejrtrækning i bølgedalen, jeg har set. Billedet herunder er et screendump fra videoen, læg mærke til bølgen foran svømmeren og bølgedalen ud for svømmerens mund. Vejrtrækning i bølgedalen kan gøre det svært at se, at teknisk dygtige crawlere faktisk trækker vejret. Men det gør de: De trækker vejret i bølgedalen. Når man bevæger sig fremad, vandret i vandoverfladen, er det meget mere besværligt at trække vejret over en bølge end nede i en bølgedal. Selvfølgelig fordi hovedet skal løftes mere, men allermest fordi det har store konsekvenser for kropsposition og balance.

swimtherapy_video_through_small

At få en dygtig svømmer til at svømme teknisk forkert er lidt af en udfordring, men på videoen gør Math hvad han kan for at demonstrere de ubalancer, vejrtrækning med hovedløft bringer med sig. Han viser noget mange, der lærer at svømme crawl som voksne, er slemme til: At løfte hovedet lidt fremad for at trække vejret (NB: på billedet trækker han vejret korrekt og i bølgedalen, vejrtrækning med hovedløft forklares og vises 3-4 minutter henne i videoen). Løftet hoved betyder, at der ikke blot skal kæmpes med tabte hofter og ekstra vandmodstand, hoved og mund skal også løftes OP over en bølge for at få adgang til luft.

Har du svært ved at få flow, fart og lethed i din crawl, kan det være, du skal øve dig i at trække vejret i bølgedalen. Kig til siden, når du trækker vejret, måske skal det næsten føles som lidt bagud. Tænk hage mod skulder og kosteskaft fra isse til hofte. Kig aldrig fremad, når du trækker vejret. Opdag bølgedalen. Og træk vejret i bunden af den.

I naturen er det sjældent let at skabe og finde en bølgedal at trække vejret i. Dels er man nødt til at kigge fremad for at navigere, dels kan der være bølger og bølgedale her og der og alle vegne, der både har indflydelse på, hvor svært eller let det er at holde balancen og hvor, hvornår og hvordan det er mest optimalt at trække vejret. Uroligt vand betyder, at det er endnu vigtigere at kunne holde en sikker, stabil balance og kropsposition i alle situationer og at trække vejret hurtigt, når den bedste chance for luft viser sig. Alt sammen uden at skabe for meget ravage i kropsposition og balance. De udendørs udfordringer er svære at træne inde, men sikker balance, god kropsposition og vejrtrækning i bølgedalen, er rigtig gode skridt på vejen – og de kan alle trænes i et bassin.

 

Mere om vejrtrækning her på SwimOut.dk:

Vejrtrækning

Vejrtrækning. Igen

Svømmekonkurrence på 97 km!!

Det er som om udfordringerne ikke kan blive vilde nok. Forleden kastede Alan Eustace sig ud i det fri mere end 40 kilometer over jorden. At gennemføre en enkelt jernmand er ikke længere nok, så nu er det muligt at deltage i dobbelt, triple, ja helt op til 20x jernmands-begivenheder. Jeg bliver træt bare ved tanken!

Eventyrere findes (heldigvis) også blandt svømmere. For Diana Nyad var femte gang lykkens gang, da det i 2013 lykkedes hende at svømme fra Cuba til USA: 180 kilometer, som det tog hende 53 timer at svømme. Der bliver svømmet lange distancer i hele verden, flere af dem med den særlige udfordring, at de skal svømmes “som dengang”, dvs. uden våddragt, selvom vandet måske kun er 13 grader eller koldere. Og som om svømning i 13 grader koldt vand ikke er udfordring nok, viste Stig Åvall Severinsen os i 2013, at hvis man træner sin krop og sin psyke godt nok, kan det lade sig gøre at svømme godt 75 meter under is. Uden at trække vejret undervejs, selvfølgelig, og uden anden påklædning end badebukser og svømmebriller.

steve_munatones_bogMidt i grublerier over, hvad det næste mon bliver, genlæste jeg nogle sider i Steven Munatones bog Open Water Swimming og faldt over hans historie om en svømmekonkurrence i 1965: Svøm over Lake Michigan. En tur på næsten 97 km, med en præmie på $15.000 til den, der kom først! En kvinde (Greta Andersen) og to mænd kæmpede om prisen. Vinderen af konkurrencen blev en legendarisk egyptisk svømmer, man ikke hører meget om: Abdel-Latif Abou-Heif. Så jojo. Vilde svømmeudfordringer er på ingen måde noget nyt!

Jeg kunne ikke lade være med at scanne side 211 i bogen og dele den med jer. Så hvis du klikker på linket her, kan du læse Munatones udgave af historien: The Greatest Race Tactic 

Klik på billedet af bogen for at se, hvor den kan købes i Danmark.

 

 

 

Svømmeturisme?

Uanset om man er en habil crawl-svømmer, der holder af udfordringer med høj puls, hastighed og distance, eller man bare gerne vil opleve verden lidt fra vandsiden, får man sikkert lyst til at prøve noget nyt engang imellem. Der findes efterhånden svømme-arrangementer mange steder i Danmark, men de har alle det til fælles, at det er vigtigere, hvor hurtigt de kan oversås, end hvor meget man oplever undervejs.

Det synes jeg er rigtig, rigtig ærgerligt. De første fem gange, jeg deltog i Christiansborg Rundt, gav jeg den fuld skrue og det var da sjovt at være med, men helt ærligt, så oplevede jeg ikke ret meget undervejs. Jeg kunne selvfølgelig bagefter prale med at have svømmet rundt om Christiansborg på x antal minutter, at have set fire brandmænd og et par sænkede cykler og at det var sjovt at være med. En skam, når der var så meget mere, jeg kunne have oplevet og det med at svømme i de københavnske kanaler er jo ikke noget, man får lov til hver dag. Næsten lige så ærgerligt er det, at jeg ved Swim by Sculpture i 2013 bare svømmede de to kilometer fra start til mål uden at stoppe op og opleve skulpturerne fra vandsiden. Det kunne jeg selvfølgelig bare have gjort, men jeg er så meget konkurrence-menneske, at en tid på 40+ minutter for 2 km svømning ikke er noget, jeg vil have stående på en elektronisk resultatliste i årevis. Derudover er hverken SVØMs eller andre begivenheder rigtig gearet til svømme-turister, der tager meget længere tid om at svømme turen end planlagt.

I 2014 lavede jeg mit eget lille oprør mod min egen konkurrence-vilje og den uundgåelige tidtagning ved udendørs svømmebegivenheder: Jeg svømmede med Inge-Lise rundt om Christiansborg. Det tog mere end dobbelt så lang tid, som de fem andre gange, jeg har svømmet den tur. Belønningen var, at jeg havde lejlighed til at opleve Københavns kanaler fra vandet undervejs. Selvom både Inge-Lise og jeg brugte energi på at holde hendes vandskræk i skak, havde vi tid og lejlighed til at opleve noget. Indimellem lå vi nemlig side om side med armene på svømmetorpedoen og småsnakkede om det, vi så. Både fordi det var sjovt og spændende, det vi så, men også fordi afledning er et af flere værktøjer til at overvinde katastrofe-tanker.

christiansborg_rundt_2014

Det var på mange måder den bedste tur, jeg har svømmet rundt om Christiansborg. Mens jeg lå der, havde jeg for eksempel god tid til at undre mig over, hvorfor der ikke findes guidede svømmeture derinde. Der findes guidede gå-, sejl-, bus- og løbeture i hele København. Hvorfor er der ingen guidede svømmeture i de københavnske kanaler eller nogle af de tusindvis af andre smukke og spændende svømmesteder i Danmark?

I 2014 har jeg med stor glæde udforsket den nordsjællandske østkyst og Stevns Klint, og med siden Svømmeselskab i Danmark forsøgt at gøre det lettere for alle at finde nogen at svømme med, når den udendørs hjemmebane er langt væk. Så jeg har været svømmeturist og kan sådan set godt finde ud af at finde nye, dejlige steder at svømme, selvom det kræver en del research at svømme ukendte steder.

HVORNÅR finder nogen mon på at oprette begivenheder for svømmeturister, der hellere vil opleve mest muligt i stedet for at få det overstået på kortest mulig tid? Svømmeturisme er for længst dukket op andre steder i verden. Kroatien, HongKong, Mallorca, Portugal og USA er bare nogle af de steder, svømmeturister kan deltage i alt fra en enkelt, kort svømmetur til ugelange svømmeferier. Turismen lever i hele Danmark, og fordi flere og flere svømmer rundt derude og flere og flere gerne vil opleve svømning i naturen, må det da være på høje tid, at Danmark får sin egen svømmeturisme. Med tilbud om svømme-oplevelser, der handler mere om svømning, natur, kultur og nydelse, end om at komme først. Hvem kommer mon først med svømmeturist–tilbud, svømmere fra nær og fjern ikke kan modstå?

Hvorfor jeg ikke selv finder på det? Altså … Udover at have idé, energi og lyst til at give andre en ordentlig en på svømme-opleveren, skal der styr på det praktiske og sikkerhedsmæssige. Jeg overvejer at lave noget svømme-noget med oplevelses-fokus omkring Anholt. Om det bliver i 2015 , 16 eller aldrig er ikke til at vide, men vandet omkring Anholt har det smukkeste, lækreste svømmevand langs en varieret kyst. Helt uden sammenligning det bedste svømmested, jeg har prøvet i Danmark. Selvom jeg i 2013 så kysten fra vandsiden hele vejen rundt, var der ikke så meget tid til at dvæle og nyde, som jeg ønsker mig nu. Anholt er i den grad et svømmested, jeg under andre svømmere at opleve, så måske …

 

 

Svømmesæsoner?

SvømUd: Sommersvømning. SvømInd/SvømKoldt: Vintersvømning 
Den udendørs svømmesæson i Danmark udvider sig. I 2012 betød valgene af SvømUd den første søndag i maj en meget tidlig sæsonstart for de fleste, mens SvømInd den sidste søndag i september var længe efter, de fleste havde vendt svømmebrillerne mod opvarmede, indendørs pools. Dengang begrænsede den udendørs svømmesæson sig stort set til juni, juli og august, men flere og flere begynder at synes, det er alt for kort.

Da de to sæson-skæringsdage blev valgt, blev der faktisk rystet lidt på hovedet her og der. Nogle mente endda, SvømUd var det rene vanvid og alt for risikabelt og ville ikke på nogen måde blandes ind i eller sættes i forbindelse med et svømmearrangement, der så SÅ stort på svømmesikkerhed og på skræmmede vis spillede hasard med deltagernes liv. Der blev svømmet kort, på lavt vand, tæt på Helgoland, alle blev instrueret i at svømme sammen 2 og 2 og der var en kystlivredder på broen og sauna bagefter, så jeg synes faktisk, der var OK styr på det med sikkerheden. Men: for bare to år siden VAR det tidligt, også selvom både jeg og mange andre i både 2012, 2013 og 14 indviede den udendørs svømmesæson i april og først afsluttede den i oktober.

Enkelte vikinger svømmer hele året og mon ikke, der bliver flere af dem de kommende år? Jeg tvivler dog på, jeg selv bliver inkarneret vintersvømmer, for jeg kan faktisk godt lide at svømme inde om vinteren. Jeg HAR svømmet i vand på 4 grader og glæder mig hvert år til den iskolde nytårstur den 1. januar, men de kolde svømmeture er for korte, og det bliver så koldt og besværligt at klæde om udendørs, at det bliver til lige lovlig meget besvær og lige lovlig lidt svømning. Derudover bryder jeg mig ikke om at svømme med handsker og tvivler på, det er sundt at lade hænder og fingre afkøle så meget, at de ikke rigtig fungerer i hele eller halve timer bagefter. Om jeg en dag skifter mening om det hele er ikke til at vide!

Måske er det allerede totalt old school at tale om en udendørs og indendørs svømmesæson. I så fald skal sommer- og vinteraktiviteterne vel have navne? Sommersvømning og Vintersvømning for eksempel. SvømUd den første søndag i maj kunne så være sommersvømmernes start-fest, SvømInd den sidste søndag i september kunne markere den indendørs sæsonstart, mens SvømKoldt den første søndag i oktober kunne markere indvielsen af vintersvømmesæsonen. Eller noget … alle kan også bare blive ved med at kalde tingene det, de synes lyder bedst.

charlottenlund_efterårsfarver_13oktober_13

At svømme i koldt vand
Is og meget koldt vand kan føles som smerte på ubeskyttet hud. Ret smart, i grunden, at en krop, der ikke er vant til kulde, instinktivt opfatter kulde som truende og farlig. Det er tusindvis af år siden, mennesket lærte at beskytte sig mod kulde på land, men det er ikke mere end et par hundrede år siden, vi begyndte at interessere os for beskyttelse mod kulde i vand. Kuldebeskyttende beklædning til dykkere har godt et halvt århundrede på bagen, men det er først de sidste par år, svømmere for alvor er begyndt at efterspørge kuldebeskyttende beklædning til ophold i vand. Hvad folk efterspørger, er der nogen, der producerer, så sokker, handsker og neopren-huer til svømning kan efterhånden købes de fleste steder, der sælger våddragter. “Der findes ikke koldt vand, kun dårlig påklædning” bliver måske vintersvømmeres mantra?

En krop dækket af neopren kan faktisk have det overraskende lunt i koldt vand, i hvert fald et stykke tid. Det føles, som om det tager et par minutter at få sat fuldt blus på kroppens fyrkedel, så i koldt vand bruger jeg gerne et par minutter på at vænne især udækket hud til kulden, før jeg begynder at svømme. Når fyrkedlen er godt i gang, kan det føles næsten rart at svømme i vand ned til 7-8 grader og jeg har flere gange oplevet nærmest at svede på kroppen, når jeg har haft våddragt på i koldt vand. Om det er lufttemperatur eller dagsform, der afgør tids-længden derude, ved jeg ikke, men min fyrkedel plejer at tabe pusten efter 10-20-30 minutter, og så går jeg op.

Får du trang til at svømme i koldt vand, så HUSK at kropsafkøling/hypotermi er livsfarligt. Tænk dig om og lyt til de signaler, din krop sender. Snøvl og sludder kan være de første symptomer på afkøling, så tal med korte mellemrum med din svømmemakker og svøm, hvor det hele tiden er muligt at komme på land. Rystelser og følelsesløse ekstremiteter (med våddragt på især kæbe, hals, nakke, hænder og fødder) er til at mærke, men nedsat orienterings- og vurderingsevne kan være fatalt. Giv kroppen tid til at vænne sig til kulden og gå op FØR kroppen når at blive rigtig afkølet. Forbered dig på, at afkølede hænder ikke fungerer så godt som varme hænder (det kan fx. være svært at låse en bildør op med en ikke-elektronisk nøgle) og sørg for hurtigst muligt at få varmen igen bagefter. Sauna er en hurtig måde at få varmen på, men et stort håndklæde, tøj, der er let og hurtigt at at tage på og en termokande med noget varmt at drikke, kan også være fint.

Jeg har flere gange skrevet om svømning i koldt  vand. Her er link til nogle af dem:

Hvornår er det varmt nok? 

–  Kuldereaktioner 

Hjernefrys

Vintersvømning

Er vi der ikke snart?

Kold tur