Svømmedragt

En svømmevåddragt bliver hurtigt din allerbedste ven, for vandtemperaturen når sjældent ret meget over 20 grader i de danske farvande, og selv ved 20 grader sker der en vis afkøling af kroppen, hvis du svømmer i almindeligt badetøj. En våddragt holder dig dejlig varm, den holder dig oppe og den kan få dig til at svømme (endnu) hurtigere end du kan svømme i badetøj.

Se udvalg af svømmedragter her

(artiklen med tips og tricks fortsætter under produkterne)


Tips til en våddragt til svømning i havet!

wetsuits_2015Den skal passe!
Det allervigtigste for en svømme-våddragt er, at den passer godt. Det finder du kun ud af ved at prøve den på. Butikker, der sælger svømmevåddragter, er ofte fulde af praktiske og personlige råd, men personlig betjening kan selvfølgelig ikke være gratis. Derfor er det ofte billigere at købe en våddragt over nettet, men enhver krone for personlig og saglig våddragts-rådgivning er som regel givet godt ud.

Det kan være svært at begribe, at en svømmevåddragt skal være SÅ stram, så mange (inklusiv mig selv) køber den første svømmevåddragt lidt for stor. En våddragt skal sidde stramt. Meget stramt. Helst over det hele, for ved alle løse steder er der plads til vand under dragten, der kan være svært at varme op og tungt at trække med sig.

Er du til førstegangs-våddragtsprøvning, så regn med at svede som en hest i de 10-20 minutter det let kan tage at få en ny våddragt på og få den til at sidde som den skal. En våddragt kan stramme ubehageligt meget om halsen, når man står op, men det går over, når den bliver våd og kroppen går fra lodret til vandret. Medmindre du står i et prøverum, er det derfor mest behageligt først at lukke våddragten lige før, du går i vandet.

Et par tommelfingerregler:

– En våddragt skal sidde stramt og helt tæt til hele kroppen

– En våddragt må gerne stramme i halsen, når du står op

– Kan du selv lukke en ny svømmevåddragt, er den sikkert for stor

– Føles en ny, lynet våddragt totalt komfortabel, når du står op, er den sikkert for stor

– Tager det mindre end 2 minutter at tage en ny våddragt på, er den sikkert for stor

– Hellere for kort på ben og ærmer end for bred på kroppen

– Jo tyndere en våddragt er, jo mindre holdbar er den

– Tag producenternes størrelse-skemaer med et gran salt (jeg svømmer i S og XS, selvom jeg ifølge måleskemaer passer str M)

Hvilken slags våddragt?
Du kan i princippet svømme i en hvilken som helst våddragt, men en svømmevåddragt er uden sammenligning det bedste at svømme i. Rigtige svømmevåddragter er tyndere end andre typer våddragter, dvs. typisk 2-3 mm tykke omkring krop og arme og 3-5 mm omkring underkroppen.

Våddragter til andre former for vandsport kan være 4-5-7 mm tykke over det hele og er lavet af tungere og grovere materiale. Vigtigst er det dog, at en svømmevåddragt både er ekstra tynd og ekstra fleksibel omkring skuldrene og dermed er både meget lettere og mere behagelig at svømme i end våddragter til anden vandsport. Selvom du svømmer i en svømmevåddragt, vil det nok alligevel føles lidt hårdere for skuldrene og overarmene (især triceps) end at svømme med bare skuldre, men det vænner man sig hurtigt til.

Svømmevåddragter kan gnave på halsen og i nakken, men risikoen er større og gnavsårene ofte værre, hvis du svømmer i en ikke-svømmevåddragt. Gnavsårene ligner og føles som brandsår, så det er værd at undgå dem! Husk at smøre vaseline eller andet “smørelse” på halsen, evt. også ved håndleddene, især hvis du skal ud på en længere tur i en våddragt, du ikke har prøvet før eller du svømmer i en ikke-svømmevåddragt. Undgå vaseline på svømmebrillerne, brug evt. en plastikhandske til vaselinen.

Våddragt til crawl
Vil du svømme crawl hele den danske udendørs-sæson skal du gå efter en heldragt, dvs. en våddragt med lange ben og lange ærmer (på engelsk en Long john). Noget at det første, du vil lægge mærke til, når du svømmer i våddragt er den ekstra opdrift, særlig omkring hofter og ben. Har du lært at svømme crawl som voksen er det sikkert lettere for dig at svømme crawl med våddragt end uden. Er du en meget dygtig crawler eller lærte du crawl som barn, betyder opdriften omkring benene ofte mindre, og du vil muligvis opleve, at dragten mest gørsig bemærket ved at hæmme bevægelse i skuldrene. Læs evt. mere om crawl og forskellen på udendørs og indendørs svømmeteknik her.

Hvis du finder det meget ubehageligt at have noget omkring skuldrene, eller får du det for varmt i en heldragt, kan du kigge efter en våddragt med lange ben, men uden ærmer. Det er lidt svært at få sådan en til at holde tæt omkring skuldrene, så udover, at dine arme bliver kølet af, er det også lidt køligere for din krop. Det er dog stadig meget varmere end at svømme i almindeligt badetøj.

De første år svømmede jeg enten i almindeligt badetøj eller i hel neoprendragt, men i 2012 anskaffede jeg en dragt med korte ben og uden ærmer. Den svømmer jeg mest i, når det er for varmt til våddragt og jeg følges med nogen, der svømmer lidt langsommere end mig, når vi begge svømmer i heldragt – for sammenlignet med heldragt er en short john langsommere at svømme i.

Brystsvømning i våddragt
Svømmer du brystsvømning, er en våddragt med korte ben bedst (På engelsk: short john). Det er ganske behageligt med mere opdrift i benene i crawl, men ikke så rart i brystsvømning. Mange brystsvømmere føler, de tipper forover (=hovedet ryger ned under vandet!) i dragter med lange ben. Det kan også føles som om bensparket ligger i eller over vandoverfladen, og så kommer man jo ingen vegne. Tilvænning hjælper, så hvis du vil svømme brystsvømning i en heldragt, kan det godt lade sig gøre at lære.

Brystsvømmere kan opleve, at der løber vand ind ved ærmegabene i dragter med korte eller ingen ærmer. Måske fordi man i brystsvømning bevæger armene på tværs af svømmeretningen?

Vil du gerne svømme i det fri, men ikke har mod på at lære at svømme crawl, vil du måske blive glad for en våddragt med lange ærmer og korte ben, dvs. så dragten slutter lige over knæene – men dem er det er nærmest umuligt at opdrive. Så: hvis du ikke kan leve uden en dragt med korte ben og lange ærmer, kan du klippe noget af benene på en heldragt. Måske får du brug for lidt heksesnot/sort neoprenlim, hvis du skal klippe i en søm, men i de fleste dragter er det uproblematisk at klippe noget af benene – våddragt-ben er jo fx. ikke “sømmet op”, de slutter bare.

Og hvilken farve vil du så gerne have – vi fører den i sort og i sort!
Jeg ville gerne kunne anbefale våddragter i stærke farver, da det gør svømmere lettere at få øje på i vandet. Desværre er de fleste svømmevåddragter sorte, i bedste fald med reklamefarve på brystet. Producenterne er blevet bedre til at putte farver på deres våddragter, og jeg håber, de bliver endnu bedre de næste år. Hvis der er tæt løb i valget mellem en sort våddragt og en våddragt med klare farveaftegninger på ærmer og/eller mave og ryg, så vælg den med farverne.

Lån dig frem i starten
Hvis du aldrig har svømmet i en våddragt og ikke ved, om svømning i det fri er noget for dig, så start med at låne eller leje en våddragt. Spørg dig for i din omgangskreds eller i diverse facebookgrupper for svømmere/triatleter. I større byer er der forår/forsommer en del arrangementer, hvor man gratis eller mod betaling kan prøvesvømme våddragter ude eller inde.

Pasform for en våddragt

En svømmevåddragt skal sidde tæt uden at snære. Det betyder, at hvis din våddragt passer dig godt, så er den lidt besværlig at få på.

En våddragt er lettest at få på hvis:

 – Du har god tid
– Både krop og våddragt er tør

Er du stresset eller har du fugtig hud, er der ingenting der glider. Er din hud tør og er du rolig og afslappet, glider det hele meget lettere.

Den helt store kunst er at få en stram våddragt på uden at lave negle-mærker i neoprenen. Neopren holder ikke til hvad som helst, især ikke den tynde, glatte slags, der normalt bruges til svømmevåddragter. Du kan roligt regne med, at jo tyndere din dragt er, jo mindre robust er den. Så øv dig i at tage den på uden at flå og rive i den. Og brug fingrene, ikke neglene, når du tager fat i dragten.

Jeg synes, det går mest smertefrit, når jeg sørger for at tage min våddragt på i 6 etaper, som hver især gøres helt færdige, før jeg fortsætter til næste etape:

1. Underben
2. Lår
3. Bagdel/hofter
4. Ærmer
5. Skuldre/overkrop/hals
6. Lynlås

Dvs. dragten skal op om begge underben, før du fortsætter til lårene. Den skal helt op i skridtet, før du begynder at trække den op over hoften, og helt op i armhulerne, før du trækker den op over skuldrene. Øv dig derhjemme, og giv dig god tid, indtil du har fundet en måde, som passer dig og som er skånsom for din dragt.

Skub skulderbladene sammen, når lynlåsen skal lukkes. Eksperimenter evt. med vinklen på lukkeflappen, så flappen generer dig mindst muligt på halsen, når du svømmer.

Har du svært ved at få dragten op over foden, så tag en plastikpose på foden.

Hænder, der tager en våddragt op over underben uden at sætte neglene i neoprenenTag altid fat i neoprenen med fingrene uden at sætte neglene i. Og sørg for at trække dragten helt op over hver “krops-etape”, før du fortsætter til næste etape.
Hånd, der skubber en våddragt på plads i stedet for at sætte neglene iSkub neoprenen i stedet for at trække i den, når du kan komme af sted med det.
Hånd bag lynlås på våddragt, så dragten kan trækkes op uden at hive i den.Når dragten skal op over din numse, kan det være en fordel at sætte en hånd eller to ind bag lynlåsen. På den måde kan dragten nærmest løftes op over hoften, og du slipper for at rive og flå i neoprenen.

Og når den skal af igen, så gør du bare som ham her:



Vær ALTID forsigtig, når du tager din dragt af og på, så holder den længere.

 

Hvordan crawler du i en våddragt?

Våddragtscrawl ligner selvfølgelig almindelig “indendørs-crawl”. Men for dig, der synes det er svært at få benene højt nok op i vandet, er der gode nyheder: En våddragt er fantastisk til at løfte ben og underkrop højere op i vandet. Så højt op, faktisk, at det kan være ubehageligt at svømme brystsvømning i en våddragt med lange ben – men det er en helt anden historie.

Efterhånden som du får mere og mere erfaring med at svømme i våddragt, vil du opdage, at småjusteringer af din crawl-teknik når du går fra badetøj til våddragt, kan være ganske nyttige.

Selv smidig, tynd svømmevåddragts-neopren kræver det en lille smule energi at bøje. Det er ikke noget, du kan mærke de første 1000 tag, men svømmer du langt, bliver du måske lidt mere træt i armene, især i triceps, når du svømmer i en våddragt, end når du svømmer uden. Derfor kan det godt betale sig at eksperimentere lidt med at finde den mest økonomiske måde at svømme på. Det kan f.eks. handle om at justere din fremføring af armene over vandet, så du bøjer neoprenen mindst muligt.

Prøv at eksperimentere med ikke at bøje armene så meget under fremføring (som på billedet), og at rotere skuldrene lidt højere op over vandet.

Næsten strakt arm under fremførding ved svømning med våddragt

På den måde kommer du til at slynge armen frem over vandet på en lidt møllevingeagtig måde. Når du strækker arm og skulder mere, arbejder våddragten mindst muligt imod dig, og du bliver mindre træt i skuldrene og i triceps.

Svømmer du i bølger, strøm eller vind, kan du godt blive slået lidt ud af kurs, hvis du svømmer samme glidende crawl som indendørs. I meget “levende” vand kan det være en fordel at videreudvikle dit udendørs møllevinge-crawl, så du også får et møllevingetag under vandet. Hvis du glider mindre og øger frekvensen, kan du holde et stabilt tempo, samtidig med du ikke så let bliver slået ud af kurs af bølger, strøm og vind.

Mere om våddragter:

 

– Reparer din våddragt (2015) 

Undervandsitetes guide til svømmedragter (2019) 

Forårsklargøring (2015)

Synlige våddragter (2013)

Gnavsår 2 (2012)

Våddragtscrawl (2011)

Gnavsår (2011)

Stram våddragt? (2011)

Opdateret 25. august 2020