Med en lang vintersæson forude og alt for lang tid til, at vi skal ud i det fri igen, gælder det om finde nogle sjove måder at træne indendørs på.
Jeg har fx svømmet Pac-Man i dag … og det var sjovt. Det er det nu altid, for Pac-Man ER sjovt, selvom Pac-Man måske ikke er noget, der normalt forbindes med svømning. Men jo, Pac-Man kan svømmes og det er rigtig god træning, især når du træner med svømmere, der er hurtigere eller langsommere end dig.
Til Pac-Man har du brug for:
1. Et synligt ur eller en på kanten med et (stop)ur
2. God plads i bassinet
Pac-Man for 2 er særlig herligt hvis I har en bane for jer selv, hvor I kan svømme i hver sin side af banen. Med lidt regnefærdigheder og rutine kan Pac-Man også svømmes på et hold, der træner sammen, men så skal I have mindst to baner at træne på, så dem der æder, og dem der prøver at undgå at blive ædt, svømmer på hver sin bane.
Har I hverken ur eller træner med stopur så aftal, hvor mange meters forspring den, der risikerer at blive ædt, skal have, for at Pac-Man bliver sjovt og tilpas krævende for begge. Alles mål er at slå først ind, og fair play er sjovest (-;
Pac-Man kan svømmes på mange måder. Uanset hvad I finder på at svømme, er det sjovest, hvis I kender hinandens tider og udfordrer hinanden på en retfærdig (og helst krævende!) måde. Det lyder simpelt, men det er s-j-o-v-t! Her er et par forslag:
Sprint-Pac-Man:
Dette forslag til Sprint-Pac-Man er beregnet ud fra, at du kan svømme 50 meter sprint/max på 40 sekunder, din svømmemakker tager 50 sekunder om det. Har I andre tider, regner I selvfølgelig bare om, men den hurtigste svømmer er den, der æder (= indhenter), den langsomste den, der skal undgå at blive ædt (= blive indhentet):
8 x 50 m, 1 max, 1 løs.
Starttid: 2.30 pr 100 meter, dvs. at I maxer en 50-meter, tjekker tiden – og hvem der kom først!! – og bader/svømmer løst den næste 50 meter.
Og her kommer så Pac-Man-reglen: Hvis din svømmemakker starter på 00, starter du på 10, dvs. 10 sekunder efter. DIT mål er selvfølgelig at indhente – din svømmemakkers at undgå at blive indhentet. Hvem slår først ind?
Udholdenheds-Pac-Man:
3 x 400 meter, progressivt 1-3
Hvis du plejer at svømme 20 sekunder langsommere end din svømmemakker på en 400 meter, starter din makker 20 sekunder efter dig. I har selvfølgelig samme mål: At slå først ind 2 eller 3 gange. 3 x 400 progressivt (dvs. med faldende tid), kræver altid god disponering af kræfterne. Svømmer du progressivt OG Pac-Man gælder det ikke kun om at komme først på den første 400-meter, det gælder om at disponere, så du kommer først HVER gang! Juster evt. tidsforskellen undervejs, I skal jo helst have samme ansigtsfarve bagefter 😉
350/400
Du kan svømme 350 meter på 5.50, din svømmemakker kan svømme 400 meter på 5.50. I starter samtidig, og så gælder det selvfølgelig om, at du når at svømme 350 meter, før du bliver indhentet. Denne Pac-Man er bedst på kortbane og kræver lidt regneri, før I finder den rigtige distance. Måske er 300/350 det rigtige for jer eller 750/800, det afhænger af, hvornår din svømmemakker burde have indhentet dig 50 meter. Træner I på langbane kan I evt. starte i hver sin ende.
Forfølgelses-svøm
Svømmer du og din svømmemakker lige hurtigt, er det ret let at svømme om kap på nærmest enhver distance. For at få lidt variaion i jeres konkurrence ( – og undgå at skulle diskutere, hvem der skal ligge forrest!), så prøv forfølgelsessvøm: I starter samtidig i hver sin ende af bassinet – og så gælder det om at indhente den anden.
Svøm godt!